De 3 V's: Vertrouwen, Verantwoordelijkheid en Verbinding
Wat gedurende het gehele traject voor mij duidelijk is geworden, is dat veel van de onvrede en frustraties enerzijds en het plezier in het werk anderzijds, een duidelijke relatie hebben met drie cruciale kernwaarden van verpleegkundigen en de leidinggevenden: Verbinding, Verantwoordelijkheid en Vertrouwen. Deze waarden kennen elk hun eigen dynamiek. Hoe meer deze kernwaarden terug te vinden zijn in het (dagelijks) werk, hoe kleiner de onvrede. En daarmee behoud je verpleegkundigen. In het Zorgschrift vind je concrete voorbeelden en ervaringen.

Verbinding…..
- met de patiënt
- met het team
- met de leidinggevende
- met de organisatie

Verantwoordelijkheid….
- op basis van professionaliteit en drive
- voor collega's en team
- zelf verantwoordelijkheid nemen
- bottom up stimuleren, top down faciliteren

Vertrouwen….
- in jezelf
- in elkaar
- in de leiding
- in de kracht van generaties
- in het proces en de protocollen
- in de organisatie waarvoor je werkt

Waardering
Waardering heeft verschillende lagen en de impact ervan hangt onder andere af van persoonlijke omstandigheden en de werkomgeving. Daarbij is de financiële kant een belangrijke, maar niet de belangrijkste Zodra er onbalans wordt gevoeld tussen het salaris aan de ene kant en de werkdruk en verantwoordelijkheden aan de andere kant, ontstaan de problemen. Zoals onderstaande quote duidelijk verwoord:
"zonder waardering, of het gevoel gewaardeerd te worden, is de kans groot dat elke verpleegkundige, verpleegkundig specialist of leidinggevende vroeg of laat de organisatie verlaat'"